czwartek, 16 lipca 2020

Audi A3

Jakiś czas temu oglądałem materiał n/t rozwiązań komunikacyjnych na Litwie. Zaciekawił mnie wątek z sygnalizacjami świetlnymi. Mianowicie, kierujący pojazdami przy zwykłych sygnalizatorach mają wyświetlacz z sugerowaną prędkością, która zapewnia iż jazda ze wskazaną prędkością spowoduje dojechanie do zielonego światła. Jazda szybsza lub wolniejsza w efekcie dałaby konieczność zatrzymania przed czerwonym. Fajne, bo nie dość że ma to ogromny wpływ na bezpieczeństwo (nie ma gonitwy od świateł do świateł - co prawie zawsze widzę w dużych miastach w PL), to jeszcze znacząco redukuje się emisję spalin.

Tymczasem nowe Audi A3 jest w stanie komunikować się z sygnalizatorami. I tak np podczas oczekiwania na czerwonym świetle, pojazd jest w stanie informować kierującego o czasie nadawanego sygnału. Lub podczas dojeżdżania do sygnalizacji pojazd zaproponuje z jaką prędkością należy jechać, aby mieć sygnał zielony. Oczywiście wymaga to odpowiedniej infrastruktury - w Polsce nie ma mowy o tym, Audi testowało system w Ingolstadt (Niemcy).

Niemniej, myślę że to ciekawe rozwiązanie w kierunku optymalizacji ruchu drogowego w dużych miastach - zakorkowanych do granic możliwości.

źródło: Audi.pl

6 komentarzy:

  1. I kroczek bliżej do aut z automatycznym kierowcą :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadza się, ale to jeszcze daleka droga jak sądzę.

      Usuń
  2. Very beautiful car Tomek!
    Have a lovely weekend!
    Dimi...

    OdpowiedzUsuń
  3. Informacja o sygnalizacji świetlnej to jedna sprawa, a automatyczne kierowanie sygnalizacją w zależności od natężenia ruchu to inna. W Niemczech sporo jest skrzyżowań z detektorami pojazdów, tak, że zielone światło zapala się dopiero w miarę krótko po dojechaniu do skrzyżowania. To działa dosyć dobrze na drogach dojazdowych do głównej drogi. W Polsce chyba też są takie mechanizmy. To pętle z drutu wpuszczone w jezdnię, które poprzez indukcję chyba, generują sygnał. Sporo jest też automatyki ograniczeń szybkości na autostradach.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, są w Polsce. Średnio to działa. Ostatnio w większym mieście zainwestowano w automatyczny system zarządzania ruchem poprzez regulację sygnałów ale ja nie widzę żadnej poprawy.

      Usuń