niedziela, 2 sierpnia 2009

Zostać kierowcą ciężarówki ...


Jak podaje radio RMF, będzie trudniej zostać kierowcą ciężarówki. 280 godzin kursu zamiast 30.
Z rozmowy reportera radia z właścicielem jednej z lubelskich szkół wynika, że kursanci "ostro" szturmują szkoły jazdy, by zdążyć przed 10 września. - Trzy ciężarówki jeżdżą od szóstej do dwudziestej drugiej non stop, najbliższy wolny termin mamy 1 września - mówi właściciel szkoły jazdy. Dodaje też, że nikt nie będzie pracował po dwudziestej trzeciej ...

Ciekawe, co będą robili z tymi ciężarówkami po 10-tym września ...

Tymczasem, w Europie jedynie Malta zastosowała 280-cio godzinny kurs teoretyczny, w pozostałych krajach jest to na ogół 140 godzin. Jak łatwo się domyśleć, wzrośnie nie tylko czas uzyskania uprawnień, ale także (a może przede wszystkim) ich koszt. Nawet 10-krotnie bo prawdopodobnie do 8 tysięcy złotych. Zapłacą za to kierowcy zawodowi lub ci, którzy nimi chcą zostać. Według ekspertów, drastyczny spadek ilości przeszkolonych kierowców jaki nastąpi w wyniku tak wyśrubowanej ceny, uderzy w rynek usług transportowych. A zapotrzebowanie na kierowców ciężarówek i autobusów jest ogromne.

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 15 kwietnia 2004 roku (DzU nr 122 poz. 1269 z dnia 31 maja 2004 r.), wszyscy kierowcy którzy zrobili prawo jazdy kat. D, D+E (wydane przed 10.09.2008 rokiem) oraz prawo jazdy kat. C, C+E (wydane przed 10.09.2009 rokiem), mogą zdobyć uprawnienia na przewóz rzeczy lub osób na starych zasadach tylko przez rok od powyższych dat.

I stąd ten pośpiech, a po 10 września ruch w kategorii C umrze ...

9 komentarzy:

  1. Jest źle ale nie aż tak bardzo!

    Kwalifikacja Wstępna kosztuje aktualnie (na kat. D) 5500 - 5700 zł. A od września ma się zmneijszyć liczba godzin do 140! Wtedy cena spadnie prawdopodobnie do ok. 3000 zł.

    OdpowiedzUsuń
  2. Tak!
    Kwalifikacja Wstępna składa się z 2 elementów:
    - część podstawowa (195 godzin) - identyczna dla C/C1 C+E/C1+E i D/D1 D+E/D1+E
    - część specjalistyczna (85 godzin) - osobno dla C/C1 C+E/C1+E a osobno dla D/D1 D+E/D1+E

    Obecnie KW na D kosztuje w zależności od ośrodka 5500-5700 zł.
    Ale od września ma być zredukowana liczba godzin do 140 - wtedy cena spadnie według szacunków ośrodków prowadzących te kursy do ok. 3000 zł.

    OdpowiedzUsuń
  3. miałem dziś zajecia praktyczne na kursie na przewóz rzeczy jeździlismy po placu w PKS ich tym bialym MANem, to coś niewiarygodnego miałem problemy z łukiem i to solówką:) nie mówie, że jestem mistrzem kierownicy, myślałem że skoro mam CE to nie bede miał problemów, a zakodowało mi się coś w głowie i kręce kierownicą tak jakbym cofał naczepą, zamiast w prawo to w lewo:D mieliśmy tylko jedną próbę wiec nie mogłem zmyć plamy na honorze:D

    OdpowiedzUsuń
  4. chociaż inne manewry wyszły ok:) jakiś czas temu miałem okazję przejechać się starym Jelczem wywrotka i z cofaniem nie miałem najmniejszych problemów, a dziś gdy zobaczyłem w lusterku linie łuku nie potrafiłem sobie poradzić:D

    OdpowiedzUsuń
  5. :)
    A w jakim stanie ten ich biały Man ? Chciałbym się przejechać tym nowiutkim z PZM ... kolega opowiadał, że ten nowy z WORD-u jest bardzo zwinny.

    OdpowiedzUsuń
  6. ten w PKS trudno powiedzieć w jakim jest stanie tylko po placu nim jeździłem, ale wydaje mi się że nie jest wrakiem nie tak dawno przecież odbywały się na nim egzaminy, tym z PZM nie jeździłem bo gdy robiłem kurs jeszcze go nie mieli, ale sprowadzili na kilka dni z LBN identycznego z przebiegiem 26tys:D tak jest bardzo zwinny łatwo się nim jeździ, mój instruktor mówił, że to zabawka a nie ciężarówka w porównaniu do tego starego

    OdpowiedzUsuń
  7. zamiast pracować to na zloty jeździcie i to wszystkim co jest pod ręką:) komu się chciało i w jakim celu jechać koparko-ładowarka taki kawałek drogi:) ?

    OdpowiedzUsuń
  8. Ha ha ha :) Mnie tam nie było, w końcu mam urlop ... Ale z tego co iem, koledzy mieli pojechać ...

    Jak będę miał fotki (a będę miał we wtorek) to zamieszczę je :)

    OdpowiedzUsuń