czwartek, 16 listopada 2017

Badania techniczne

Od poniedziałku (13.11.2017) zmieniły się nieznacznie zasady przeprowadzania badań technicznych pojazdów. Najważniejsza nowość: opłatę za przeprowadzone badania uiszcza się przed wykonaniem tych czynności, a każda ewentualna usterka wpisywana jest do systemu Centralnej Ewidencji Pojazdów. Powoduje to konieczność naprawy auta przed następną kontrolą, a nie tak jak dotychczas kiedy można było rezygnować z badań i szukać miejsca, gdzie ktoś inny przymknie oko na usterki.


Posiadacze następujących pojazdów muszą przeprowadzać obowiązkowe badania:
  • pojazd samochodowy
  • ciągnik rolniczy
  • pojazd wolnobieżny (wchodzący w skład kolejki turystycznej)
  • motorower
  • przyczepa (inna niż lekka)
Badania techniczne można podzielić na trzy grupy: okresowe, dodatkowe i badania co do zgodności z warunkami technicznymi. 

Badania okresowe (koszt 99 zł, z LPG 162 zł) - interesują nas najczęściej - w nowym aucie wydział komunikacji podczas pierwszej rejestracji wpisuje termin następnego badania technicznego. Wynosi on 3 lata. Czyli przez ten okres nie musimy robić badań (z małymi wyjątkami - o nich w sekcji "badania dodatkowe"). Po trzech latach należy zgłosić się do stacji kontroli pojazdów celem wykonania badania okresowego. Jeśli wszystko jest ok, diagnosta w dowodzie wpisze kolejny termin badania - tym razem za 2 lata. Po upływie tego okresu corocznie czekają nas badania okresowe. Czyli mając nowe auto badania należy przeprowadzić po trzech latach, następnie po dwóch a potem co roku. Oczywiście kupując np. auto trzyletnie harmonogram badań nie ulega zmianie.

Oczywiście niezależnie od tego w niektórych przypadkach należy częściej zgłaszać się na badania. Dotyczy to np. takich sytuacji kiedy pojazd używany jest jako: taksówka osobowa, pojazd uprzywilejowany, pojazd do nauki jazdy lub pojazd w którym zamontowano instalację gazową (także gdy auto jest nowe). 

Badania dodatkowe (koszt od 14 zł do 395) - przeprowadza się w określonych okolicznościach - np. na wniosek organu przeprowadzającego kontrolę pojazdu (Policja, ITD), lub gdy pojazd uczestniczył w wypadku drogowym.

Badaniom co do zgodności z warunkami technicznymi (brak oficjalnego cennika) podlega pojazd zabytkowy przed pierwszą rejestracją na teranie PL.

*** *** *** *** ***

1) Dzwoniłem do kilku stacji kontroli pojazdu i oczywiście były początkowo problemy z systemem, który nie działał poprawnie. Uniemożliwiło to przeprowadzenie jakichkolwiek badań (poniedziałek, 13.11.2017). Następnego dnia (wtorek) było już lepiej. Niestety także wydziały komunikacji były sparaliżowane i nie można było np. zarejestrować auta. Z tego co wiem, nie wszędzie były problemy.

2) Niektóre źródła podają, że od maja 2018 koszt badań wzrośnie. W żadnym miejscu gdzie dzwoniłem nikt nie potwierdził tych informacji, a ja nie znalazłem żadnego rozporządzenia ani projektu który miałby podwyższyć koszt.

3) Za nieprawidłowy wpis co do daty badania technicznego odpowiada kierujący pojazdem. Więc jeśli np. diagnosta się pomyli, to podczas kontroli przez policję dowód rejestracyjny zostaje zatrzymany. 

12 komentarzy:

  1. Nowe przepisy i koniec z kombinowaniem - nie ukrywajmy ze takie było w tym temacie...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście Ula, ale myślisz że ludzie tego jakoś nie obejdą? Bo ja myślę że chyba wszystko potrafią.

      Usuń
    2. Polak potrafi, wiec podziemie przeglądowe będzie uprawiane - może w mniejszej skali ale będzie...

      Usuń
    3. Kiedyś Ci opowiem jak to wyglada w Anglii - zdecydowanie prościej, może napisze o tym post :)

      Usuń
  2. całe szczęście, że my mieliśmy badania ważne do 10.11.17 więc udało się jeszcze po staremu :D

    OdpowiedzUsuń
  3. Czyli w przypadku zabytkowego każda stacja obsługi może wyznaczyć własną stawkę?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie. Są różne sytuacje, a tego co wiem każdy wg swojego uznania ustala kwotę.

      Usuń