niedziela, 29 marca 2015

Filtry

Dla silnika to istotna sprawa - czyste powietrze, które dostarczane jest do cylindrów. Wielu kierowców w ogóle nie zwraca na to uwagi, ograniczając podstawowe czynności do wymiany oleju i sezonowej wymiany opon. Tymczasem czysty filtr, jest niezwykle ważnym elementem prawidłowej eksploatacji pojazdu.

filtr powietrza*
Teoretycznie, filtr powinien wystarczyć od przeglądu do przeglądu, czyli około 15-20 tys. kilometrów, ale w niekorzystnych warunkach okres ten może znacznie się skrócić, a wtedy zanieczyszczony filtr powoduje zwiększenie zużycia paliwa, ale przede wszystkim może doprowadzić do wewnętrznych uszkodzeń silnika i zmniejszyć jego trwałość. Nie warto oszczędzać na okresowej wymianie filtrów**.

Tak więc dla silnika - filtr powietrza, a do wnętrza pojazdu - filtr kabinowy. Sporo osób w ogóle wyrzuca filtr uważając go za niepotrzebny, zbędny. Ja swój ostatnio wymieniałem mniej więcej pół roku temu i po tym okresie był co najmniej w zaawansowanej szarości. Wyłapał mnóstwo drobinek kurzu i brudu, oszczędzając zdrowie podróżujących autem. Nie wyobrażam sobie jazdy bez filtra kabinowego. Brudny filtr zapycha przepływ powietrza, oraz wzmacnia zjawisko parowania szyb.

* w eksploatacji pół roku (po prawej) i nowy, prosto ze sklepu - czy ktoś jeszcze ma wątpliwości?
** oczywiście omijając autoryzowane serwisy obsługi, które za identyczną część mogą żądać 3-4 razy większą kwotę

5 komentarzy:

  1. Ojej, jaka paskuda po prawej:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czasem są jeszcze bardziej brudne, pomyśl sobie że przez taki "filtr" oddychasz w aucie...

      Usuń
  2. Ale skoro nie warto oszczędzać, to może niech wymienia fachowiec z autoryzowanego serwisu? :P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hebius bez przesady :P Skoro warto oszczędzać to może chociaż kabinowy samemu wymieniać? Przy silniku wolałabym nie grzebać jednak ;)

      Usuń
    2. I mam zapłacić 3-4 razy więcej?

      Usuń