niedziela, 27 marca 2011

Instruktor techniki jazdy - egzamin teoretyczny

A więc już po. Egzamin teoretyczny odbył się w Urzędzie Wojewódzkim w Bydgoszczy. Na chwilę obecną to jedyne miejsce w Polsce, gdzie przeprowadzane są takie egzaminy. Półtorej godziny wcześniej stawiłem się w wyznaczonej sali - co było dobrym posunięciem wszak wcześniej (czyli przed godziną 11) były sprawdzane tożsamości osób przystępujących do egzaminu oraz wypełnialiśmy krótkie oświadczenia dotyczące zgody na przetwarzanie danych.

Około godziny 11.30 rozpoczął się egzamin (test pisemny, pytania różnie punktowane - od 0 do 3). Na kategorię B przystąpiło około 80 osób. W wielkiej sali zostaliśmy poprzesadzani tak, że od jednej do drugiej osoby było 3 wolne miejsca. Wcześniej oddaliśmy telefony komórkowe, a członkowie komisji pilnowali, by każdy pracował sam i nie korzystał z wcześniej przygotowanych pomocy.

Jak wcześniej pisałem, każdy miał 40 (takich samych) pytań z różnych działów i 30 minut na zaznaczenie odpowiedzi. Po przeczytaniu pierwszych z nich, ogarnęła mnie myśl: Oho, coś tu się zaczyna walić - tych pytań nie przewidywałem. Owe pytania należały do grupy tych dotyczących wymiarów placu, płyty poślizgowej, kątów rozwarcia zakrętów, ich maksymalnych, możliwych i minimalnych wartości itp itd. Przyznaję, iż błędem był fakt, że nie zwróciłem na to dostatecznej uwagi przygotowując się do egzaminu. Inna sprawa, że na kursie zapewniano nas, iż takich zagadnień nie będzie.

Niestety, następne pytania było gorsze, ponieważ były jeszcze mniej jednoznaczne. Przykładowe pytanie:


Technika jazdy defensywnej polega m.in. na:

                a) eliminowaniu „trójkąta śmierci”
                b) zachowywaniu właściwych odstępów od poprzedzających pojazdów
                c) odpowiednio wczesnym sygnalizowaniu manewrów

Jak myślicie, która odpowiedź jest prawidłowa ? Dodam, że "trójkąt śmierci" to niewidoczne, martwe pole w lusterkach (zwłaszcza w pojazdach ciężarowych). Domyślam się, że w tym przypadku jazda defensywna - to tzw. eco-driving. A jeśli tak, to co ma eliminacja martwego pola, czy odpowiednio wczesne sygnalizowanie do zasad eco-drivingu ? (eco-driving to przede wszystkim dynamiczna jazda połączona z zmniejszonym zapotrzebowaniem na paliwo, przewidywaniem sytuacji drogowych, dbaniem o stan techniczny pojazdu, świadomością kierującego itp). Z punktu widzenia bezpieczeństwa jazdy wszystkie trzy odpowiedzi są prawidłowe, ale to nie był dział Bezpieczeństwo ruchu  a Technika kierowania pojazdem.

To tylko jedno z przykładowych, niezrozumiałych pytań. Jak dla mnie, styl tych pytań przypominał egzamin na egzaminatora, gdzie trzeba było wiedzieć co na myśli miał pytający.Po 30 minutach karty z odpowiedziami zostały zebrane, a po około 2 godzinach zaproszono wszystkich do sali w celu ogłoszenia wyników. Maksymalnie można było zdobyć 90 punktów, aby zdać należało mieć 80 % (72). Ja niestety nie uzyskałem tej ilości punktów. Nie zdałem egzaminu. Z 80-ciu osób przystępujących do egzaminu, wynik pozytywny uzyskało 5 osób, a 75 wynik negatywny. Ktoś maksymalnie zdobył 76 punktów, a najniżej było chyba 29.

No i to na razie tyle. Następny egzamin być może pod koniec kwietnia, ale to nic pewnego. 
Zdjęcie przedstawia fragment fajnej drogi S7 (Warszawa-Radom).

30 komentarzy:

  1. No to dupa.
    Miejmy nadzieję, że następnym razem pójdzie Ci lepiej. Wiesz czego się spodziewać,

    OdpowiedzUsuń
  2. Hmm, egzamin był lekko "przegięty", skoro tylko 5 osób z 80 zdało pozytywnie. Pozostaje nadzieja, że kolejny egzamin będzie się składał z rzeczowych pytań, a nie z "pytań-pułapek" ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Jeśli typ zadawanych pytań będzie jak ten powyżej, to czuję że powinienem zabiegać o kartę stałego klienta w hotelu, bo jeszcze trochę tam pojeżdżę.

    OdpowiedzUsuń
  4. miscyd - zobaczymy, jak będzie - się okaże.

    OdpowiedzUsuń
  5. Uuu szkoda :(
    Ale skoro egzamin zaliczyło zaledwie 6% osób, to coś jest nie tak, szkolenie nie jest zatem "kompatybilne" z egzaminem.. A podali chociaż później prawidłowe odpowiedzi / można było je porównać ze swoimi?
    Co do pytania.. najpewniej zaznaczyłabym odp. "B", a która jest poprawna?
    Btw nigdy nie słyszałam o tym "trójkącie śmierci", tzn. nie wiedziałam, że jest synonimem martwego pola.. to jakaś nowa "nomenklatura"?
    A jak ze zdawalnością na innych kategoriach?

    OdpowiedzUsuń
  6. Nie, nikt z komisji nie chciał nawet rozmawiać na temat poprawnych/błędnych odpowiedziach. Podczas oczekiwania mieliśmy istną burzę mózgów, ale to niestety nie przyniosło ostatecznych rozwiązań bo każdy mówił co innego.

    Co do pytania - ja zaznaczyłem b - z uwagi na fakt iż to element przewidywania sytuacji drogowej, co jak najbardziej pasuje do ec-drivingu. Pytanie tylko, co mieli na myśli autorzy pytań ? Wszak eliminacja martwego pola, czy właściwe sygnalizowanie jest także ważne, ale czy to element jazdy defensywnej ? W żadnych materiałach nie znalazłem, by tak było. Wg mnie poprawna jest tylko b.

    "Trójkąt smierci" - to system LGS (Lane Changing Support by Volvo) - czyli firmowany przez Volvo. Stosowany głównie w pojazdach ciężarowych. Podejrzewam, że o systemach LKS, ACC, czy ROP tez nie słyszałaś. To normalne, na kursach na prawo jazdy tego się nie uczy. Tu już tak.

    Wiem tylko, że na kategorię C było nieco lepiej - więcej osób zdało, ale ile dokładnie - nie wiem.

    OdpowiedzUsuń
  7. Witam! Tez bylam w Bydgoszczy na tym samym egzaminie i według mnie wszystkie trzy odpowiedzi byly poprawne, ponieważ jazda defensywna polega na redukcji ryzyka na drodze poprzez świadome unikanie niebezpiecznych sytuacji powodowanych przez złe warunki drogowe oraz błędy innych użytkowników dróg. :)
    Niestety nie bylam na zadnym kursie instruktora techniki jazdy i spodziewalam sie ze nie zdam. Jednak zaskoczeniem dla mnie byl fakt, ze tak duzo ludzi nie zdalo, a przeciez wiekszosc z nich byla wlasnie po kursie instruktora techniki jazdy. Opieralam sie na wlasnych doswiadczeniach i wiedzy zaczerpnietej z ksiazek a jednak okazalo sie ze wiem za malo :(

    OdpowiedzUsuń
  8. ale mała zdawalność 5 osób tylko ... jestem w szoku ...

    OdpowiedzUsuń
  9. Też byłem, bo już mi szok minął.

    OdpowiedzUsuń
  10. Słyszałam ;) Tylko nigdy nie spotkałam się z tym śmiertelnym trójkątem :p I dalej mi nie pasuje... Toć LGS ma, w skrócie, chronić przed niekontrolowanym zjechaniem z drogi/pasa ruchu, opierając się na kamerach, które "obserwują" tor jazdy. Co ma do tego martwe pole w lusterkach?
    P.S. LGS i LKS to nie to samo?

    OdpowiedzUsuń
  11. Nie, to nie to samo. A LGS monitoruje niewiodoczny obszar w lusterkach.

    OdpowiedzUsuń
  12. Czyli to taki stopień trudność pomiędzy instruktorem a egzaminatorem, a im wyższe kwalifikacje, tym bardziej robią pod górkę.

    Skoro nie wiadomo, jaki jest zakres materiału, bo wszystko jest określone tylko na dużym poziomie ogólności, to żaden ośrodek nie przygotuje szkolenia idealnie pasującego do tego, co przyjdzie do głowy Komisji z Urzędu Wojewódzkiego. :(((

    OdpowiedzUsuń
  13. Ah, no to coś pokręciłam..

    OdpowiedzUsuń
  14. Zobaczymy co będzie dalej. Szczegóły w następnej blotce.

    OdpowiedzUsuń
  15. wszystkie 3 odpowiedzi są poprawne. skrypt str 27

    OdpowiedzUsuń
  16. witam, jestem zainteresowany egzaminem na inst.tech.jazdy - o jakim skrypcie piszecie?? jaka str 27??

    OdpowiedzUsuń
  17. @"o jakim skrypcie piszecie?? jaka str 27??"

    -O tym, który otrzymasz uczestnicząc w kursie kwalifikacyjnym.

    OdpowiedzUsuń
  18. Zgadza się. Jest pełna odpowiedź na to pytanie, jak również na inne.

    OdpowiedzUsuń
  19. Ja już po egzaminie w Bydgoszczy 85 pundków na 90. Posiadam wiele materiałów potrzebnych do zdania takiego egzaminu. Zainteresowanych pomogę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

      Usuń
    2. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

      Usuń
    3. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

      Usuń
    4. z całym szacunkiem... ale defensive driving to nie to samo co eco driving....:)

      Usuń
  20. Witam,
    Niezdałem już 3 raz na teorii, ponieważ niestety nigdzie nie znalazłem materiałów do nauki.
    Jeśli ktoś ma jakieś materiały, zwracam się z gorącą prośbą o kontakt ze mną: lanceram@o2.pl

    Z góry serdecznie dziękuję :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Witam,
    Niezdałem już 3 raz na teorii, ponieważ niestety nigdzie nie znalazłem materiałów do nauki.
    Jeśli ktoś ma jakieś materiały, zwracam się z gorącą prośbą o kontakt ze mną: lanceram@o2.pl

    Z góry serdecznie dziękuję :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Mam skrypt z Bydgoszczy. Jestes zainteresowany? Oczywiscie odplatnie

    OdpowiedzUsuń
  23. Może umówcie się gdzieś, poza blogiem ok ? Nie chciałbym tu robić bazaru :)

    OdpowiedzUsuń
  24. Jestem już po egzaminie. Za pierwszym podejściem ( 68 pkt )zabrakło mi 4 pkt. a za drugim już poszło OK Jestem szczęśliwy bo naprawdę ludzie zdają po wiele razy.

    OdpowiedzUsuń