wtorek, 5 grudnia 2017

Magiczne Roztocze

Kilkanaście dni po tym jak Grażyna i Renata postanowiły sprawić sobie wycieczkę w Bieszczady, ja odpoczywałem w roztoczańskich lasach odwiedzając m.in. rezerwat Szumy nad Tanwią w gminie Susiec.



Udało mi się nagrać jakiś krótki film (telefonem), oraz zrobić kilka zdjęć. Mimo niedzieli miejsce jest już na tyle spokojne, że nie ma problemów ze znalezieniem miejsca parkingowego, ani wymijania się na wąskiej i śliskiej ścieżce.



Szlak jest dobrze oznaczony, a najciekawszymi elementami są progi wodne zwane "szumami". Piękne miejsce, nie tylko wtedy gdy jest intensywnie zielone, albo żółto-rude.


Progów wodnych jest 24 (jak podaje źródło) - ale trudno jest je wszystkie policzyć, raz wychodziło mi 22 a wracając 20. Zależy, czy liczyć te mniejsze także czy nie.

Kilka kilometrów dalej znajduje się rezerwat Czartowe Pole. Równie interesujące miejsce z bardzo gęstą roślinnością. Ścieżki z drewnianymi mostkami, które wyglądają jakby miały się rozpaść - w istocie są dość stabilne.



Ciekawostką są ruiny starej papierni Zamoyskich, która wielokrotnie była niszczona przez płynącą w pobliżu rzekę Sopot. Ostatecznie zniszczenie papierni dokonał pożar.


Polecam to miejsce każdemu, wszak prócz tych miejsc jest mnóstwo innych - nie odkrytych nadal, acz równie pięknych :)



13 komentarzy:

  1. No...o tych Szumach to juz wiele razy slyszalam. Trzeba tam sie bedzie wybrac. Ladnie wychodza na zdjeciach, a filmik wyszedl Ci bardzo fajnie. I te szumy Szumow bardzo kojace. Ale to bylo wtedy, gdy Arte i ja szalalysmy po poloninach? to juz nie bylo lisci na drzewach? widziales jakie byly jeszcze lisciaste Bieszczady? zlote, brazowe, czerwone ale lisciaste!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Grazynke moja pamięć bywa coraz bardziej zawodna. To nie był ten sam czas, bo wtedy byłem w Górach Świętokrzyskich.

      Usuń
    2. Aha! widzisz, ze ze mna nie jest tak latwo.

      Usuń
    3. Mam już tyle wpisów do zrobienia że gubię się w tym.

      Usuń
    4. To tak jak ja..bozszsz jaka kolejka postow. W tym roku bylo tego troche, nie napisalam o Chorwacji, Austrii, Czechach, Londynie...czekaja, bo ciagle sobie obiecuje ,ze nadrobie zaleglosci

      Usuń
    5. No właśnie... stąd moje niedopatrzenie, choć powinienem to ogarnąć bo nawet Renata mi przypominała o tych datach...

      Usuń
  2. Szumy, fajna nazwa dla tego miejsca, a miejsce piękne!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Fajne, bardzo lubię te okolice :) Widzisz Mario, ile ciekawych miejsc jest do obejrzenia.

      Usuń
  3. Wygląda faktycznie na dobre miejsce do spacerowania. U mnie też kiedyś były takie ścieżki nad rzeką. W czasach, gdy istniało lokalne towarzystwo do upiększania miasta, czyli przed 1945 rokiem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Roztocze. Jakbyś przyjechał, mógłbyś zwiedzić.

      Usuń
  4. Hello Tomek!
    Such a beautiful place to visit!
    Lovely paths and river!
    Great pictures!
    Have a lovely week ahead!
    Dimi...

    OdpowiedzUsuń
  5. ha !!! byliśmy rok temu w Szumach nad Tanwią jadąc do Zamościa :D świetne zdjęcia na długim czasie nam tam wyszły :)

    OdpowiedzUsuń